De Michelin CrossClimate 2 is al heel lang de onbetwiste leider in de categorie vierseizoenenbanden. Hij won meer tests dan elke andere band in zijn klasse, inclusief mijn tests van de afgelopen drie jaar, en zette daarmee een hoge standaard. Het jaar 2024 brengt echter een nieuwe uitdaging met de lancering van drie eersteklas vierseizoenenbanden van Bridgestone, Continental en Pirelli. In deze test gaan we na of deze nieuwe concurrenten de Michelin CrossClimate 2 kunnen onttronen.
Testsamenvatting
Prestaties op nat wegdek
De prestaties op nat wegdek blijven het meest kritieke aspect van vierseizoenenbanden. De test omvatte zeven banden: de Michelin CrossClimate 2, Bridgestone Turanza All Season 6, Continental AllSeasonContact 2, Pirelli Cinturato All Season SF3, Dunlop Sport All Season, Yokohama BluEarth 4S AW21 en een budgetband, Fronway Fronwing AS.
Handling op nat wegdek:
- Continental AllSeasonContact 2 en Pirelli Cinturato All Season SF3 streden om de beste prestaties, met een uitstekende balans en grip.
- Bridgestone Turanza All Season 6 en Dunlop Sport All Season volgden op de voet, waarbij de Bridgestone veel grip had maar meer onderstuur.
- Michelin CrossClimate 2 en Yokohama BluEarth 4S AW21 waren langzamer, met meer onderstuur en een zachter stuurgevoel.
- De budgetband presteerde slecht, waardoor het een uitdaging was om op de baan te blijven.
Remmen op nat wegdek:
- Bridgestone Turanza All Season 6 blonk uit, en stopte bijna een meter korter dan de tweede plaats, Continental AllSeasonContact 2.
- Pirelli Cinturato All Season SF3 en Dunlop Sport All Season volgden.
- De budgetband bleef aanzienlijk achter, en reed nog steeds met 45,1 km/u waar de Bridgestone al was gestopt.
Rechte aquaplaning:
- Pirelli Cinturato All Season SF3 ging aan de leiding met een duidelijke marge, gevolgd door Bridgestone en Michelin.
Prestaties op droog wegdek
Hoewel rondetijden niet het belangrijkste aandachtspunt zijn voor deze banden, zijn remmen en weggedrag op droog wegdek cruciaal.
Handling op droog wegdek:
- Pirelli Cinturato All Season SF3 was het snelst en het meest stabiel, met prestaties zoals in de zomer.
- Dunlop Sport All Season en Continental AllSeasonContact 2 gaven dezelfde score, waarbij de Continental een uitstekende controle en voorspelbaarheid bood.
- Bridgestone Turanza All Season 6 en Michelin CrossClimate 2 volgden.
- Yokohama BluEarth 4S AW21 en de budgetband waren het langzaamst.
Remmen op droog wegdek:
- Pirelli Cinturato All Season SF3 voerde opnieuw het peloton aan, gevolgd door Bridgestone en Michelin.
- De overige banden waren minder indrukwekkend, met aanzienlijke prestatieverschillen.
Sneeuwprestaties
Vierseizoenenbanden moeten ook goed presteren in besneeuwde omstandigheden, hoewel dit een uitdaging kan zijn.
Handling op sneeuw:
- DeMichelin CrossClimate 2 bleef de beste, met goede remprestaties en grip.
- Pirelli Cinturato All Season SF3 was een goede tweede, leuk om mee te rijden met uitstekende tractie en remprestaties.
- De budgetband presteerde onverwacht goed, maar miste consistentie in andere omstandigheden.
- Continental en Yokohama leverden solide prestaties, met Bridgestone en Dunlop achter zich.
Remmen en tractie op sneeuw:
- Yokohama BluEarth 4S AW21 en Michelin CrossClimate 2 deden het goed op het gebied van remmen in de sneeuw.
- Continental AllSeasonContact 2 en Yokohama gingen aan de leiding op het gebied van tractie in sneeuw.
IJsprestaties
De prestaties op ijs zijn een belangrijke factor, hoewel er minder nadruk op wordt gelegd.
Tractie op ijs:
- Pirelli Cinturato All Season SF3 leidde, op de voet gevolgd door Continental.
- De budgetband presteerde opnieuw goed, wat duidt op een invloed van de wintercompound.
Remmen op ijs:
- Yokohama BluEarth 4S AW21 presteerde het beste, met Continental en Michelin vlak daarachter.
Waarde en slijtage
Slijtagetests werden uitgevoerd via een real-world konvooitest, waardoor nauwkeurige resultaten werden verkregen.
Slijtage:
- Continental AllSeasonContact 2 ging aan de leiding met een verwachte levensduur van bijna 50.000 kilometer.
- Bridgestone Turanza All Season 6 liet een aanzienlijke verbetering zien en werd tweede.
- Michelin CrossClimate 2 was derde, waarbij Noord-Amerikaanse gebruikers een lagere profieldiepte voor EU-versies noteerden.
Waarde metriek:
- Continental AllSeasonContact 2 bood de beste waarde, gevolgd door Yokohama dankzij de lage aankoopprijs en goede slijtage.
- Michelin en Pirelli waren minder gunstig vanwege hogere kosten en slijtage.
Rolweerstand en comfort
Rolweerstand:
- Michelin CrossClimate 2 had de laagste rolweerstand, gevolgd door Dunlop.
- Yokohama had de hoogste, wat invloed had op de waardepunten.
Comfort en geluid:
- Hoewel niet uitvoerig getest, leken Bridgestone, Dunlop en Michelin op basis van de eerste indrukken het meeste comfort te bieden.
- De geluidsniveaus lagen bij alle banden dicht bij elkaar, waarbij Michelin en Continental iets stiller waren.
Vergelijkende analyse van de beste vierseizoenenbanden
Tabel 1: Overzicht prestatiecijfers
Weergave
Test | Continental AllSeasonContact 2 | Bridgestone Turanza All Season 6 | Pirelli Cinturato SF3 | Michelin CrossClimate 2 | Dunlop Sport All Season | Yokohama BluEarth 4S AW21 | Fronway Fronwing AS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Droog remmen | 4e (41,4 M) | 2e (38,9 M) | 1e (37,7 M) | 3e (39,2 M) | 5e (43 M) | 7e (44.3 M) | 6e (43.6 M) |
Droogrijden | 2e (55,8 s) | 4e (56 s) | 1e (55,4 s) | 5e (56,4 s) | 2e (55,8 s) | 6e (56,6 s) | 7e (58,1 s) |
2e (34,1 M) | 1e (33,2 M) | 3e (35,5 M) | 5e (37.3 M) | 4e (36.8 M) | 6e (38 M) | 7e (48.7 M) | |
Nat Handling | Eerste (86,1 s) | 4e (87,2 s) | 2e (86,2 s) | 5e (87,9 s) | 3e (87 s) | 6e (88,7 s) | 7e (99,7 s) |
Sneeuwremmen | 4e (18 M) | 6e (18,2 M) | 7e (18,8 M) | 1e (17,6 M) | 4e (18 M) | 1e (17.6 M) | 3e (17.9 M) |
Sneeuwbehandeling | 4e (92,18 s) | 6e (95,01 s) | 2e (91,99 s) | 1e (90,68 s) | 7e (95,45 s) | 5e (93.51 s) | 3e (92,16 s) |
Ice Remmen | 2e (6,67 M) | 6e (7,11 M) | 5e (6.89 M) | 3e (6.79 M) | 7e (7.47 M) | 1e (6.48 M) | 3e (6.79 M) |
Geluid | 2e (71 dB) | 4e (71,6 dB) | 5e (71.7 dB) | 1e (70.9 dB) | 6e (72 dB) | 7e (73.5 dB) | 3e (71.1 dB) |
Slijtage | 1e (48900 KM) | 2e (44499 KM) | 6e (33741 KM) | 3e (39609 KM) | 5e (36186 KM) | 4e (38631 KM) | 7e (1 KM) |
Waarde | 2e (1.88 Prijs/1000) | 4e (2.04 Prijs/1000) | 7e (2.75 Prijs/1000) | 6e (2.54 Prijs/1000) | 5e (2.12 Prijs/1000) | 3e (1.97 Prijs/1000) | 1e (1 Prijs/1000) |
Rolweerstand | 3e (7,25 kg/t) | 6e (8.71 kg/t) | 5e (7.86 kg/t) | 1e (6.98 kg/t) | 2e (7.06 kg/t) | 7e (9.18 kg/t) | 4e (7.62 kg/t) |
Tabel 2: Algemene prestatie-inzichten
Bandenmodel | Zwakke punten | Commentaar | |
---|---|---|---|
Continental AllSeasonContact 2 | Beste handling op nat wegdek, tractie op sneeuw, lage slijtage, lage rolweerstand | Lage weerstand tegen aquaplaning, langer droog remmen | Uitstekende algehele prestaties, ideaal voor uiteenlopende rijomstandigheden |
Bridgestone Turanza All Season 6 | Beste remprestaties op nat wegdek, goede handling op droog en nat wegdek, geringe slijtage, goede waarde | Ondergemiddelde prestaties in sneeuw, hoge rolweerstand | Uitstekend voor regio’s met milde winters, focus op levensduurverbeteringen |
Pirelli Cinturato All Season SF3 | Beste prestaties op droog wegdek, uitstekende handling op nat wegdek en sneeuw, hoge weerstand tegen aquaplaning, laag geluidsniveau | Hoge slijtage, lage totale waarde | Superieure rijervaring, ideaal voor gebruikers die prestaties belangrijker vinden dan slijtage |
Michelin CrossClimate 2 | Beste in sneeuw, laagste geluidsniveau, laagste rolweerstand | Lang remmen op nat wegdek, hoge aankoopprijs | Top keuze voor sneeuwprestaties en laag geluidsniveau, maar duur met gemiddelde slijtage |
Dunlop Sport All Season | Goede handling op droog en nat wegdek, lage rolweerstand, goede remprestaties op sneeuw | Uitgebreid remmen op droog en nat wegdek, minste grip op ijs, gemiddelde slijtage | Balanceerde prestaties, maar overtroffen door nieuwere modellen |
Yokohama BluEarth 4S AW21 | Beste remprestaties op sneeuw en ijs, lagere aankoopprijs | Lang droog en nat remmen, hoge rolweerstand | Sterke winterprestaties, maar zwakker op droog en nat wegdek |
Fronway Fronwing AS | Lage aankoopprijs, goede prestaties in de sneeuw | Slechte grip op droog en nat wegdek, gevaarlijk lage prestaties op nat wegdek | Economische optie, maar aanzienlijke inruil van prestaties, vooral op nat wegdek |
Gedetailleerd inzicht in de top drie banden
Continental AllSeasonContact 2
De Continental AllSeasonContact 2 blinkt uit op verschillende gebieden, waardoor het een topkeuze is voor gevarieerde rijomstandigheden. Hij beschikt over superieure handling op nat wegdek, wat zorgt voor uitstekende controle en veiligheid op regenachtige dagen. De duurzaamheid van de band is ongeëvenaard en biedt de laagste slijtagesnelheid, wat zich vertaalt in kostenbesparingen op lange termijn. De tractie op sneeuw is ook uitstekend en biedt uitzonderlijke grip tijdens de wintermaanden. Dankzij de lage rolweerstand is het bovendien een voordelige optie dankzij het efficiënte brandstofverbruik.
De band heeft echter een paar zwakke punten. Hij is minder goed bestand tegen aquaplaning in bochten, wat een veiligheidsrisico kan vormen bij zware regenval. De band heeft ook een langere remweg op droog wegdek, wat betekent dat het langer duurt om te stoppen op droge wegen, wat de prestaties in dergelijke omstandigheden kan beïnvloeden. Ondanks deze kleine nadelen blijft de Continental AllSeasonContact 2 over het algemeen een betrouwbare en kosteneffectieve keuze.
Bridgestone Turanza All Season 6
De Bridgestone Turanza All Season 6 is ontworpen met het oog op duurzaamheid en prestaties op nat wegdek. Hij biedt de beste remprestaties op nat wegdek en zorgt voor superieure stopkracht in natte omstandigheden, wat de veiligheid ten goede komt. De band biedt ook goede handling op droog wegdek en zorgt voor betrouwbare controle en stabiliteit op droge wegen. De lage slijtage staat voor een langere levensduur, waardoor het een duurzame keuze is. Bovendien biedt de band een goede prijs-kwaliteitverhouding, waardoor het een budgetvriendelijke optie is.
Een nadeel is dat de prestaties van de band op sneeuw onder het gemiddelde liggen, waardoor hij minder geschikt is voor gebieden met zware sneeuwval. Hij heeft ook een hogere rolweerstand, wat de brandstofefficiëntie vermindert in vergelijking met sommige concurrenten en de gebruikskosten kan verhogen. Ondanks deze nadelen blijft de Bridgestone Turanza All Season 6 ideaal voor regio’s met zachte winters dankzij zijn lange levensduur en uitstekende prestaties op nat wegdek.
Pirelli Cinturato All Season SF3
De Pirelli Cinturato All Season SF3 blinkt uit in het bieden van een superieure rijervaring, vooral in droge omstandigheden. Hij biedt de beste rem- en handlingprestaties op droog wegdek en zorgt voor uitstekende controle en prestaties op droge wegen. De band heeft ook een hoge weerstand tegen aquaplaning in zowel rechte als bochtige scenario’s, waardoor het een veilige keuze is in natte omstandigheden. Bovendien maakt de band weinig lawaai, wat het algehele rijcomfort verbetert.
De hoge slijtage van de band is echter een belangrijk nadeel, dat de levensduur beïnvloedt en de band na verloop van tijd minder rendabel maakt. De band heeft ook de laagste totale waarde, wat kostenbewuste kopers kan afschrikken. Ondanks de hoge slijtage is de Pirelli Cinturato All Season SF3 ideaal voor wie prestaties en rijervaring belangrijker vindt dan een lange levensduur.
Conclusie
De Continental AllSeasonContact 2 valt op door zijn evenwichtige prestaties, vooral in natte omstandigheden, en lange levensduur. De Bridgestone Turanza All Season 6 is een solide keuze voor wie levensduur en prestaties op nat wegdek belangrijk vindt, terwijl de Pirelli Cinturato All Season SF3 uitzonderlijke handling op droog wegdek biedt ten koste van een hogere slijtage. Gebruikers moeten rekening houden met hun specifieke rijomstandigheden en prioriteiten bij het kiezen van de beste band voor hun behoeften.
0 reacties